Sidste brev fra Lotte

Share

Kære læsere!

Lad mig indlede med lidt historie:
For otte år siden stod det mig klart, at jeg ikke mere kunne basere mit liv udelukkende på musik. Mit arvelige høretab tog dengang endnu et dyk, og selvom publikum på ingen måde klagede over min indsats på scenen, følte jeg mig mere og mere usikker på, om jeg sang rent og ramte de rigtige toner på instrumenterne. Kort sagt, musiklivet krævede flere og flere kræfter og var pludselig ikke sjovt mere.
Som mange af jer ved, endte det med, at jeg ’flyttede scene’. I stedet for toner, blev det ord, jeg formidlede til publikum - et publikum, der hurtigt voksede i takt med behovet for mere synlighed og åbenhed omkring høreproblemer.

Efter snart 500 foredrag om lyd, hørelse og høreproblemer skulle man tro, at behovet efterhånden var dækket, men sådan ser virkeligheden ikke ud. Det er måske snarere omvendt. Antallet af mennesker med høreproblemer vokser desværre stødt, og de ramte bliver yngre og yngre. Og det er ikke just blevet nemmere at begå sig i den offentlige høreomsorg, ligesom barrierer på arbejdsmarkedet ofte gør det vanskeligt for mennesker med handicap at få foden indenfor.
I forlængelse af foredrag, projekter og meget andet voksede min viden og mit kendskab til hørelse i årenes løb, og i 2001 lå det derfor i naturlig forlængelse af mit arbejdsområde, at jeg blev en af hovedkræfterne bag oprettelse af www.hoerelse.info - ligesom meget af indholdet dengang blev skrevet af mig.
Portalen viste sig hurtigt at være en succes, og allerede året efter havde vi mangedoblet det forventede antal besøg på siten. Vi forsøgte også med en debatside, men debatten gik trægt. I stedet fik vi masser af breve med alverdens spørgsmål, og derfor oprettede vi Lottes Sider, hvor man anonymt eller i offentligt forum kunne spørge om alt fra Herodes til Pilatus i høreverdenen.

Nu er tiden kommet, hvor nye arbejdsopgaver trænger sig på, og det er med vemod jeg må fortælle, at vi her pr. 1. juli nedlægger Lottes Sider. Det gør vi på trods af stor succes. Rigtig mange breve er det blevet til, og det har været en stor fornøjelse at høre fra jer alle. Der skal derfor lyde en stor tak til alle jer læsere - og ikke mindst jer, der har skrevet til Lottes Sider og delt ud af både stort og småt. En særlig tak skal også lyde til jer, der har givet mig historier og inspiration til arbejdet med min bog om høretaktik og hørepsykologi. Bogen er netop færdigskrevet, og 1. september udkommer ”Hva’ så?”, der kan købes eller bestilles hos alle landets boghandlere.

Selvom Lottes Sider stopper, vil der selvfølgelig stadig være mulighed for at skrive til www.hoerelse.info og få svar på spørgsmål. Mit samarbejde med portalen og Castberggård er heller ikke slut - og musikken har i øvrigt på flere fronter sneget sig ind i mit arbejde igen. Man kan høre med andet end ørerne, og derfor arrangerede vi her i foråret landets - ja, måske verdens! - første sangkursus for mennesker med høreproblemer. Både tv og aviser stod på nakken af hinanden for at fortælle om dette besynderlige fænomen, at hørehæmmede har lyst til at synge!
Men os, der har problemerne inde på livet ved selvfølgelig bedre, og kurset blev da også en ubetinget succes. Derfor er der allerede nu fastsat endnu en kor- og sangweekend, fra fredag den 8. til søndag den 10. december. Så har du lyst til at få genopfrisket musikglæden og synge sammen med andre ligestillede, er det bare om atmelde sig til hos Castberggård.

Fra september er jeg desuden på farten igen med nye foredragsemner, og jeg håber, I har lyst til at kigge fordi rundt omkring i det ganske land.

Inden Lottes Sider takker helt af, vil jeg dog gerne svare på følgende brev:

Kære Lotte.
I nyhedssiden med den amerikanske undersøgelse, der viser, at rødvin, grøn te osv. er godt for hørelsen, fremgår det i en sidebemærkning, at store mængder antibiotika kan medføre nedsat hørelse.
Er det noget, du kan forklare nærmere? Er det f.eks. noget, der kan forekomme ved enkelte store doseringer, eller hvordan skal det forstås? Har det indflydelse på tinnitus og lydfølsomhed? Jeg har ikke hørt om det før og har prøvet at lede på hjemmesiden, men kunne ikke finde noget.
På forhånd tak for svaret og mange venlige hilsner
Winnie Christiansen.

Kære Winnie,
Da jeg for lidt over en måned siden fik dit brev, brugte jeg nogle timer på nettet. Det var dog omfattende læsning, der enten var kort og overfladisk eller uendelig langt og lægefagligt! Derefter skrev jeg til flere overlæger i håb om et passende kort svar, men har endnu ikke fået respons. Det følgende er derfor udelukkende baseret på min sporadiske viden blandet op med et forsøg på en smule logisk tænkning.

Så vidt jeg kan forstå, handler det bl.a. om nogle bestemte typer antibiotika tilhørende gruppen aminoglykocider - og det handler om store doser. Jeg har f.eks. aldrig hørt om nogen, der har fået høretab af en omgang penicillin for halsbetændelse eller lign., men det betyder jo ikke, at det helt kan udelukkes. Jeg kan desuden læse mig til, at nogle former for antibiotika og anden medicin, der har bivirkninger i forhold til nyrefunktion, ofte også kan give høretab og/eller tinnitus.

Mennesket er en uendelig kompliceret og fintfølende organisme, hvor de enkelte dele, helt ned til processerne i de enkelte celler, har betydning for, om vi kan fungere i et sundt hele. Ligesom mange andre organer i kroppen fungerer ørerne ikke som et ’løsrevet’ organ, men er afhængige af blodtilførsel, ilt, saltbalance, lydpåvirkning og meget, meget andet.
Det indre øre er i sig selv en indviklet affære, hvor der i ørets væsker og fine blodkar skal være den rigtige balance i mikrobiologien. Og da nyrerne er en del af vores ’rensningsanlæg’, er det vel ikke utænkeligt, at ubalance i nyrerne også har indflydelse på ørerne, ligesom dårlig nyrefunktion kan have indflydelse på andre vitale dele af kroppen.

Generelt kan i hvert fald siges, at medicin i store doser - f.eks. også smertestillende medicin - har bivirkninger på den ene eller den anden måde. Og kan dermed også påvirke hørelsen.

Det var hermed et sidste svar på Lottes Sider.
Pas på jer selv, nyd sommeren - og selvom følgende ordsprog er uendelig gammelt og slidt, vil jeg alligevel slutte med at sige:
Hvo intet vover, intet vinder!

De bedste hilsner
Lotte