december 22, 2011

Kritik af akustikken i DRs koncerthus

Share

Kritik af akustikken i DRs koncerthus

Det, der burde være en af Europas bedste koncertsale, bliver nu udsat for kritik fra flere sider. Danmarks Radios koncertsal, der har kostet mange hundrede millioner kroner at bygge, lyder ikke godt nok, mener flere.

”Akustikken er for flad.”

Sådan lyder den overordnede kritik fra flere eksperter, der har lyttet til koncerter i Danmarks Radios nye koncerthus i Ørestaden.
Koncerthuset er tegnet af den franske arkitekt Jean Nouvel og kostede tre gange mere end der først var budgetteret med. Og netop det sidstnævnte er det, der bliver slået hårdest på blandt kritikerne.

”Vi blev lovet Europas bedste, og så er jeg rigtig skuffet. (…) Det kommer aldrig op i den verdensklasse man havde lovet,” siger Jan Juhler, der har arbejdet som tonemester i 42 år og lavet lyd til flere end 70 spillefilm.

Problemet med selve koncertsalen er, ifølge Juhler og en række andre kritikere, at akustikken er for flad. Der mangler efterklang, og det gør det vanskeligt for et orkester at spille i salen. Normalt vil en lille fejl fra et enkelt instrument i orkesteret ikke kunne høres, fordi den ’drukner’ i lyden. Det gør den ikke i den nye koncertsal.

Chefdirigent i Det Kongelige Teater, Michael Schønwandt, mener også at der skal arbejdes videre med salens klang. Men ingen koncertsale er perfekte, mener han.
”Halvdelen af god akustik er at kende den. Og under optimale betingelser skulle orkestret have haft fire-fem måneder inden åbningen til at lære den at kende. (…) Man skal lære sig en spillestil, der passer til salen,” siger han.

Kilde: www.politiken.dk 26/02/2009