januar 05, 2011

Aspirin kan give høretab

Share

Hvis man regelmæssigt tager aspirin for at dæmpe eksempelvis hovedpine, kan resultatet blive, at man med tiden mister en del af hørelsen. Det viser en ny amerikansk undersøgelse.

Det er blandt andet forskere fra Harvard University, som står bag undersøgelsen. Og resultaterne peger på, at risikoen for at pådrage sig enhøreskade efter regelmæssigt aspirin-indtag, er størst for mænd under 60 år.

Resultaterne kommer fra en forsøgsgruppe på 26.000 mænd, som over en periode på 18 år hvert andet år har skullet udfylde spørgeskemaer og gennemgår forskellige helbredsundersøgelser.

De, der regelmæssigt brugte aspirin – og som var under 60 år gamle – havde 30 procent større risiko for at have ethøretab end de, der ikke brugte aspirin. For de, der var 60 år eller ældre, var der ingen tegn på sammenhæng mellem aspirin og høretab.

Og det er ikke kun hovedpinepiller som aspirin, der kan gå ud overhørelsen. Sidste år var stoffet kodein i forskernes søgelys på grund af lignende bivirkninger, ligesom acetylsalicylsyre kan forværre oplevelsen aftinnitus.

Kilde: American Journal of Medicine, marts 2010

Læs også:
  • Hovedpinepiller kan forværre tinnitus (16/02/2009)
  • Kodein kan skade hørelsen (21/01/2009)